Domů » Blog » Skládání panoramat a expoziční bracketing

Snímání panoramat s expozičním bracketingem

1) Snímání v terénu

Pravidla při focení panoramat:

- Na místě jsme dostatečně brzo, abychom si připravili kompozici a fototechniku. Stativ musí být ustaven v rovině, jinak hrozí, že budeme snímat „do kopce“ a tím po oříznutí ztratíme spodní i horní velkou část dat.

- Pokud je v záběru důležitý objekt, který nemá dlouhé trvání (zapadající slunce, rozpouštějící se mlha, sluncem nasvícený mrak, ...), tak začínáme snímat od tohoto místa. Jinak se může stát, že než dojdeme např. ke slunci, tak bude již za obzorem.

- Pokud je v záběru pohybující se objekt (auto, rychle letící mrak, ..), tak snímáme ve směru proti pohybu těchto objektů. Jinak se nám do výsledné fotky tyto objekty nakopírují.

- Zaostříme na místo, které je pro fotografii klíčové. Poté vypneme autofokus, aby nedošlo při snímání k přeostřování!!

- Jakmile přijde vhodná doba na snímání, tak nastavíme expozici. Pokud má scéna vysoký dynamický rozsah, tak se bez expozičního bracketingu (EBKT) neobejdeme. U EBKT stanovíme expozici tak, že zjistíme expozici na nejsvětlejším a nejtmavším místě a zvolíme střední hodnotu. Poté namíříme na část scény, která má největší dynamický rozsah a nasnímáme zkušební sérii EBKT. Zkontrolujeme, zda nám počet kroků EBKT a nastavená expozice stačí a případně ji upravíme.

- Fotografovanou scénu snímáme rychle. Jednotlivé snímky panorama překrýváme o cca 25%. Pokud snímáme víceřadá panorama, tak snímáme ve směru ležícího U (2 řady) a nebo S (3 řady), atd..

- Dáváme pozor, aby ve společných přechodech byla nějaká výrazná společná věc (les, hory, …). Pokud bude společná např. mlha nebo obloha, tak se nám pak panorama většinou nespojí.

Pro jednu fotku z Vysokých Tater jsem nasnímal těchto 54 snímků.



2) Expoziční bracketing

Používáme, když je dynamický rozsah scény vysoký, např. při západu a východu slunce. Nejčastěji snímáme dvou, tří nebo pěti krokovým bracketingem.

Příklady:

- Hodina před východem slunce: např. 2-krokový EBKT 0 / +1,7 EV

- Východ slunce bez slunce v záběru: např. 3-krokový EBKT 0 / -2 / +2 EV

- Východ slunce se sluncem v záběru: např. 5-krokový EBKT 0 / -2 / + 2 / - 4 / + 4 EV



3) Postproces

Úprava v Camera RAW ( CR )

Všechny nasnímané expozice najednou otevřeme v CR. Doporučuji zkontrolovat si nastavení pracovního prostoru. Alespoň barevný prostor. Link na nastavení naleznete úplně dole v okně CR.

Postup:

- V CR máme otevřené všechny snímky

- Vybereme všechny snímky – CTRL+A a nebo nahoře vlevo vybrat všechny snímky

- Upravíme vyvážení bílé (teplotu a odstín)

- Můžeme jemně zvýšit zřetelnost

- V záložce detaily vypneme zaostření a také nepoužívám odstraněné šumu

- V záložce korekce objektivu vždy zaškrtneme chromatickou aberaci a můžeme provést korekci objektivu

- Jiné úpravy neprovádím

Poté dáme uložit obrazy do formátu TIF.



Úprava v PTGui

Panorama a EBKT skládám v programu PTGui. Nejnovější verze 11 je vydaná čerstvě, a protože je mi jasné, jakým způsobem většina z vás tento SW sežene, tak to ukážu na verzi 10, která je graficky stejná jako předchozí (8 a 9). Verze 11 je již zcela jiná.

Postup:

- Všechny snímky otevřeme v PTGui. Zobrazí se okno viz níže.

- Klikneme na Advanced a zobrazí se nám všechny záložky

- V záložce Exposure/HDR zatrhneme dle obrázku níže

- Vrátíme se na záložku Project Assistant a klikneme na Align images. Vygeneruje se projekt.

- Pokud vše proběhne v pořádku, tak se zobrazí okno Panorama editor s náhledem. Neděste se :-) Nebude se vám líbit. V okně upravíte perspektivu, náklon horizontu, zakřivení, atd.. Viz níže. Zkoušejte vybírat různé perspektivy a posunujte v obrazu levým i pravým tlačítkem myši. Hned uvidíte, co to umí. Pokud se něco nepovedlo, tak se Panorama editor nezobrazí a vyskočí hláška, která vám napíše, v čem je problém. Většinou to bude to, že SW nenašel nějaké společné body a zeptá se, jestli chcete body vybrat sám. Někdy je sám vyberu a někdy zkusím znovu Align images. Občas se stane, že to napodruhé projde.

- Když jsme s výsledkem spokojeni, tak přejdeme do záložky Create panorama, kde jsou volby k exportu projektu. Pokud kliknete na Set optimum size, tak se zoptimalizuje rozměr fotky podle oříznutí. Jako formát výstupu používám PSB. Není totiž nijak omezen velikostí. Rozhodně je třeba vybrat hloubku v 16 bitech. SW si neumí tuto možnost zapamatovat, tak to budete dělat pokaždé. Většinou zatrhnu Blend planes. Pokud jste měli 3-krokový expoziční bracketing, tak se vám vytvoří 3 vrstvy panoramat, každá ve své expoziční vrstvě. Také zatrhnu Exposure fused panorama a sw vám expoziční vrstvy a panorama propojí do jedné vrstvy. Většinou je tato vrstva dobrým východiskem v dalších úpravách. Pro export klikneme na Create panorama.

PTGui má spoustu dalších funkcí. Pokud se vám některé fotky nepropojí, tak to můžete udělat ručně generováním vlastních bodů v Control points.

V záložce Source images můžete měnit pořadí snímků. Může se to hodit, např. když máte v Panorama editor zobrazenou přeexponovanou vrstvu, chcete rovnat horizont a ten je přesvětlený, takže jej nevidíte. Tak si v Source images prohodíte pořadí.

V záložce Mask můžete červeně označit, co nesmí být na fotce a zeleně co musí být na fotce.

Pokud máte fotky spojené, tak můžete zkusit v záložce Exposure/HDR kliknout na Fusion Settings a tam můžete provádět další úpravy. Ale to mi připadá zbytečné.



Úprava v Photoshopu

Vygenerovaný soubor PSB otevřeme v Photoshopu.

Měli jsme 3-expoziční BKT, takže máme nyní 4 vrstvy. Horní 3 vrstvy jsou panaroma (0 EV, +2 EV a -2 EV). Můžeme je ručně propojit.

Spodní vrstva je panorama, které je navíc automaticky propojené ze všech expozičních vrstev. SW si sám vybere na světlé místa podexponovanou vrstvu a na stíny přeexponovanou vrstvu. A to vše po jednotlivých pixelech. Tady už většinou stačí upravit úrovně, jas a kontrast a vyvážení barev.

Někdy je dobrý postup ten, že použiji vrstvu Exposure fused a pouze nějaké části propojuji ručně z jiných expozičních vrstev. Každá fotka chce něco, takže nelze napsat jeden postup.

Výsledná fotka z 54 snímků (3x EBKT - 18x plošně) může poté vypadat takto.

142 - Polské štíty142 - Polské štíty - Snímek vznikl na vrcholu Furkotského štítu ve Vysokých Tatrách, kde jsem poté přes noc bivakoval. Hlavní štíty na fotce jsou Kamieniste a Smreczynski Wierch. Vpravo vpředu je vrchol Nefcerské veže.



Myslím si, že pro začátečníky tento postup bohatě stačí. Důležité je to dobře nafotit, dobře spojit (přesně) a poté to umět dolatit v Photoshopu nebo v jiném editoru.

Příště popíšu zase nějakou další techniku (nějaké přání?). Přeji dobré světlo a dobrou tmu. Vašek

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace